Îl cunosc de mult pe Nicolae Dabija.
Ca nume. Ca scriitor. Ca om de atitudine. Ca bărbat al
cetăţii.
L-am ştiut mai bine în perioada când am fost deputaţi în
Sovietul Suprem al URSS la sfârşitul anilor ̕80 - începutul anilor ̕90. A fost
înalt apreciat de Mihail Gorbaciov, care în cartea sa de memorii îi acordă
câteva pagini, menţionând peste ani „actualitatea” discursurilor curajoase din
acea perioadă ale scriitorului nostru.
L-am cunoscut pe Nicolae Dabija şi de la şedinţele
Cenaclului „Dialog”, al cărui preşedinte a fost, şi care aduna la Casa
Scriitorilor săli arhipline: la acele candele în care pâlpâia flacăra
demnităţii naţionale, veneam şi noi, medicii, ca să ne încălzim şi să luăm
lumină.
Dar în primul rând l-am ştiut, ca şi întreg neamul nostru,
prin intermediul revistei Literatura şi arta. Publicaţia condusă de
domnia sa a fost drapelul Mişcării de Eliberare Naţională, iar Nicolae Dabija –
stegarul ei.
Mi-aduc şi acum aminte zilele când apăruseră primele
numere cu grafie latină: lumea stătea la chioşcuri ore întregi ca să-l poată
procura, ca să-l poată citi şi transmite mai departe.
La ora actuală Nicolae Dabija este unul dintre scriitorii
noştri cei mai de seamă.
La începutul anului 1990 am fost plăcut surprins să
descopăr o carte poştală difuzată în zeci de mii de exemplare în toată România
din primele zile de după revoluţie, pe care erau tipărite două versuri:
„Doru-mi-i de Dumneavoastră
Ca unui zid de o fereastră”.
Şi mai jos semnătura: Nicolae Dabija.
Creația scriitorului nostru devenise încă de pe atunci un bun
cultural al românilor de pretutindeni.
Nicolae Dabija e un nume cunoscut în lume.
În SUA prietenii mi-au dăruit o revistă de poezie. „Cold
mountain” („Muntele înzăpezit”) este considerată cea mai prestigioasă
de pe continent. Subtitlul ei este: „Tendinţe ale noii poezii mondiale”.
Ea publică poeţi de pe tot mapamondul. De la apariţie, revista care apare
trimestrial are o tradiţie: să evidenţieze în fiecare număr, imediat după foaia
de titlu, o strofă, considerată „cea mai frumoasă strofă de poezie a lumii”
din anotimpul respectiv. Şi iată că strofa primăverii anului 2006 a fost recunoscută
aceasta:
„Târfă, tu, manual de istorie,
Te citesc şi mi se face rău –
Tu ai râvnit propria glorie,
Nu pe cea a poporului tău”.
Autor: Nicolae Dabija, din Republica Moldova, „o mică ţară
de pe continentul european, dar care are mari poeţi”, cum menţionase într-un
studiu pe care i-l dedicase traducătoarea în engleză a poemelor, Maria
Magdalena Simonca.
Ca scriitor, Nicolae Dabija s-a aflat mereu în fruntea
generaţiei sale, i-a dat tonul şi i-a arătat direcţia de mişcare. A fost un fel
de locomotivă a ei şi când a fost vorba de poezie, şi când a fost vorba de publicistică,
şi când a fost vorba de implicare în viaţa Cetăţii. Nu zadarnic generația
şaptezecistă a fost botezată după numele cărţii sale de debut – „Generaţia
Ochiului al Treilea”.
Romanul său „Tema pentru acasă” e considerat, în urma unui
sondaj al bibliotecarilor, „cel mai citit roman în ultimii zece ani”, acesta
ajungând recent la cea de a 4-a ediţie.
Aş menţiona în mod special o altă carte a sa „Pe urmele
lui Orfeu”, care a fost multă vreme una de căpătâi pentru profesori, studenţi,
intelectuali, inclusiv medici. Ea conţine foarte multe informații inedite despre
înaintaşii noştri, referitoare la contribuţia acestora la dezvoltarea
civilizaţiei europene. În anii ̕80, atunci când mi s-a oferit o deplasare la
Kiev, am luat cu mine cartea lui Nicolae Dabija ca să caut în mănăstirea Spask
portretul lui Petru Movilă, pe urmă am dus-o şi la Moscova, ca să găsesc
locurile unde a trăit şi a lucrat Nicolae Milescu Spătarul, apoi, când am fost
la Paris, am luat-o ca să ajung cu ea la mănăstirea Sainte-Geneviève, pe al
cărei frontispiciu am putut vedea cioplit în piatră numele marelui nostru
savant Dimitrie Cantemir.
Nicolae Dabija a ştiut să lucreze în biblioteci şi
arhive. A descuiat arhive necercetate până la el din Moscova, Kiev, Sankt
Petersburg, Istanbul.
Deşi nu sunt literat, apreciez foarte mult contribuţia
ştiinţifică a lui Nicolae Dabija la recuperarea începuturilor literaturii
noastre: în cartea „Antologia poeziei vechi moldoveneşti”, apărută în 1987, el
a descoperit 43 de autori din secolele XV-XVIII, necunoscuţi în România, pe
care i-a tradus din limbile slavonă, latină, greacă, turcă, ucraineană, rusa
veche, poloneză. Savantul George Mihăilă, care i-a făcut un Laudatio în
Academia Română, a numit-o „cea mai completă antologie a poeziei vechi
româneşti”.
Nicolae Dabija a lăsat o brazdă adâncă în cultura noastră.
El s-a aflat mereu pe prima linie în lupta pentru Adevăr, Valori, Cultură,
Neam.
Nicolae Dabija e un cronicar de azi. E, cum l-a numit
Adrian Păunescu, „o lecţie de istorie şi cultură vie”.
Creația lui Nicolae Dabija este înalt apreciată. I-au apărut
cărţi traduse în Federaţia Rusă, Ucraina, Italia, iar în SUA, unde i-au văzut
lumina tiparului două volume, a fost scrisă şi o teză de doctorat a savantei
Maria Simonca pe marginea creaţiei scriitorului nostru: „Photographer of
lightning. The works of Nicolae Dabija” (Fotograful de fulgere).
În 2003 a fost ales Membru de Onoare al Academiei Române.
Eugen Simion, preşedintele de atunci al Academiei Române,
l-a numit „unul dintre cei mai de seamă scriitori români de azi”.
Nicolae Dabija, personalitate proeminentă, este unul
dintre numele cele mai importante ale culturii şi literaturii noastre.
Îi transmit acest mesaj de respect deosebit şi-i doresc
şi alte cărţi minunate, în care să se reflecte în toată plinătatea sa sufletul
Basarabiei noastre.
Academician Gheorghe GHIDIRIM
Chişinău, 24 august 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu