Ca
și orice agresiune, cea a Rusiei împotriva Ucrainei necesită de a fi
justificată în ochii propriei opiniei publice și mai puțin a lumii
întregi. Pentru a explica confruntarea cu Occidentul, practicată în
ultimii doi ani de către Putin în relațiile internaționale, Moscova
apelează la argumente care par a fi conceptuale și țin de identitatea
națională. Protestele opoziției din anul trecut din centrul Moscovei a
arătat cât de vulnerabilă și instabilă este autoritatea lui Putin și că
era strict necesară întreprinderea unor măsuri în vederea consolidării
puterii, fără a recurge, totodată, la metode violent. Metoda cea mai
sigură pentru a consolida puterea sa era cea de a izola Rusia de restul
lumii civilizate, invocând incompatibilitatea poporului rus cu celelalte
popoare și culturi. În elaborarea unei ideologii în jurul căreia
regimul speră să unească societatea rusă condusă de președintele actual,
a fost scoasă din trecutul imperial și scuturată de colb, teoria
slaveanofilă, o mișcare ideologică reacționară din sec. al XIX-lea, care
accentuează originalitatea și calea specială, aparte, a poporului rus
spre culmele civilizației. De menționat, că teza precum că poporul rus
are de parcurs o cale aparte în dezvoltarea sa socială și nu poate fi
înțeles de omul european a fost inventată de înşiși rușii și expusă
plastic de către Dostoievski în romanul său „Demonii”. Apelul la
trecutul glorios a Rusiei țariste are menirea de a trezi în societate
sentimentul de patriotism și mândrie națională, pilonii pe care se
bazează reconstruirea identității naționale și statale. Paradoxal,
căutarea unei identități nu înseamnă reîntoarcerea la tradițiile vechii
Rusii, cum pretinde Putin, ci mai degrabă este o combinare haotică a
național-bolșevismului și etatismului condimentat cu unele elemente
monarhice și religioase.
Cochetarea
cu istoria și ortodoxia nu are nimic comun cu identitatea Rusiei din
perioada țaristă, care se baza nu pe principiu național, ci pe principiu
dinastic și confesional. Țarilor, iar mai târziu imperatorilor, le era
absolut indiferent de ce naționalitate erau supușii lor, principalul ca
ei să fie supuși dinastiei. Pentru monarhii ruși, în cea mai mare parte
de origine scandinavă sau germană apartenența națională juca un rol
secundar, rușii din imperiu nefiind un popor privilegiat din acest punct
de vedere. În unele aspecte, popoarele de la periferiile imperiului se
bucurau de mai multe privilegii și libertăți decât înşiși rușii, în masă
țărani iobagi. Autonomia Finlandei, Poloniei, Basarabiei până în anul
1828 sunt exemple cele mai vizibile din acest punct de vedere. În
același context putem adăuga scutirea musulmanilor din imperiu de la
prestarea serviciului militar obligatoriu pe parcursul întregii
perioadei istorice țariste, până la revolta bolșevică din toamna anului
1917. Procesele ideologice actuale din Rusia au un caracter diametral
opus, deoarece în centrul lor este pusă idea națională și poporul rus,
universul rus ca factor consolidat a societății, poporul rus care
trebuie să fie apărat cu orice preț oriunde în lume. În contextul celor
spuse, istoriei îi revine un rol principal în construcția identitară a
universului rus.
Mult trâmbițata monografie s-a dovedit a fi un bluf
Respectând
tradiția gestionării „manuale” a țării, Vladimir Putin a lansat, în
anul 2013, idea elaborării unui manual unic de istorie a Rusiei.
Chemarea liderului de la Kremlin a fost recepționată de către partidul
său de buzunar „Rusia Unită” și „Frontul popular din întreaga Rusie”,
care, la congresul din 14-15 octombrie 2014, desfășurat în orașul Penza,
au dezbătut problemele legate de elaborarea standardului unic
istorico-cultural. La aceasta întâlnire Putin i-a amintit activiștilor
frontului de importanța și necesitatea cât mai urgentă editării unui
manual unic de istorie. Ținând cont de tradițiile ruse, nu încape nici o
îndoială că astfel de manual va fi în curând scris și editat. Poziția
congresului, care se consideră elita societății ruse, a exprimat
expresiv prin deputatul Dumei de Stat Vladimir Burmatov - învinuit,
printre altele, de plagiat -, că: „Manualul unic de istorie va fi și punctum! Așa a spus președintele.”
Putem numai să presupunem de ce valoare științifică va fi acest manual,
ținând cont de faptul că recent, în Rusia, a apărut un alt manual unde
destul de serios se vorbește despre lupta slavilor cu Alexandru cel
Mare, regele Macedoniei. Totodată, Institutul de Istorie din cadrul
Academiei de Știință a primit comanda de a edita „Istoria Novorossiei”
care, prin conținutul său îndoielnic din punct de vedere științific,
devine dintr-un instrument de propagandă, un instrument de agresiune
directă. Răspunsul savanților nu s-a lăsat mult așteptat și, recent, un
astfel de manual a și apărut. Scris la repezeală, aceasta lucrare deloc
științifică poartă amprenta stării deplorabile în care se află la
momentul actual știința istorică oficială în Federația Rusă. Autorii,
oarecare A. Ciuikov și D. Maximus, în lucrarea lor „Istoria
Novorossiei”, pretind elaborarea unui concept nou privind istoria
acestei regiuni. Mult trâmbițata monografie s-a dovedit a fi un bluf,
întregul cuprinsul însumând 34 de file și compus din două capitole, fără
suport științific, fără date despre autori și editură. Din start se
afirmă că Novorossia este un stat confederativ din estul Europei care
reunește în hotarele sale fostele regiuni ale Ucrainei, și anume
Dnepropetrovsk, Donețk, Zaporojie, Lugansk, Nikolaev, Odesa, Harkov și
Herson cu o populație de 20,7 milioane de oameni şi o suprafață totală
de 257,1 mii kmp. În continuare broșura - fiindcă altfel nu putem numi
aceasta lucrare -, conține date istorice copiate din manualele de
istorie, cu referire la trecutul îndepărtat și falsificări în stilul
propagandei din Kremlin când este abordată istoria actuală.
Scopul lor final al separatiştilor: ieșirea la gurile Dunării.
„Istoria
Novorossiei”, așa cum o percep separatiștii din regiunile de est a
Ucrainei și finanțatorii săi din federația Rusă, din punct de vedere
științific nu este altceva decât o aberație. Științific vorbind, din
punct de vedere istoric, administrativ-teritorial şi etnografic,
regiunea Lugansk și cea mai mare parte a regiunii Donețk nu au nimic în
comun cu ceea, ce în secolele al XVIII-XIX-lea se numea Novorossia.
Teritoriul respectiv, care cuprinde spațiul până la malul drept a
Niprului și o mică incluziune pe malul stâng, în raza Donețkului, a fost
cucerit de ruși de la Imperiul otoman în urma războaielor ruso-turce
din secolul al XVIII-lea. Inițial, acest teritoriu nici nu se numea
Novorossia, ci Serbia Nouă și Slavenoserbia. De menționat, că la
început, în ambele aceste unități administrative populația majoritară o
constituiau românii moldoveni, munteni, valahi şi țurcani, cum îi numeau
pe atunci pe ei rușii. În urma lor se situau ucrainenii, sârbii,
muntenegrenii și alte popoare aduse din Balcani și abia în ultimul rând
rușii. Denumirea „Novorossia” apare oficial în martie 1764, după urcare
pe tron a Ecaterinei a II-a, când teritoriul care cuprindea Serbia Nouă,
Slavenoserbia și regimentul de cazaci Novokazacii Slobodskoi a fost
transformat în gubernia Novorossia cu centrul administrativ în orașul
Cremenciug, situat pe Nipru. În afara hotarelor respectivei gubernii era
teritoriul actualei regiuni Lugansk și practic toată regiunea actuală
Donețk. Pe acest teritoriu, la începutul formării noii regiuni, locuiau
17.100 de români, iar către a doua jumătate secolului al XIX-lea numărul
românilor atingea cifra de 244.100 de oameni, situându-se pe locul al
treilea, după ucraineni și ruși. După războaiele napoleoniene și
anexarea Basarabiei de către imperiul Rus în 1812 a fost creată o
unitate administrativ-militară artificială care se numea Guvernământul
general militar a Novorossiei și Basarabiei cu sediul la Odesa, care a
existat până în anul 1874 când a fost desființat. Totuși, faptul cel mai
grav este acela, că prin promovarea ideii Novorossiei liderii
separatiștilor din estul Ucrainei și cei din spatele lor, din Moscova,
vor să demonstreze lumii întregi până unde ajung planurile și apetitule
lor agresive și care este scopul lor final: ieșirea la gurile Dunării.
Conf. univ. dr. Anatol Leșcu, Chişinău
|
Dialoguri cu membri ai Consiliului Unirii
duminică, 25 ianuarie 2015
Rusia lui Putin în căutarea identității
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu